Co zrobić, aby rozmowa telefoniczna po angielsku nie była stresująca? Jak zacząć rozmowę przez telefon z obcokrajowcem? Jakich zwrotów używać, żeby nie wyjść na idiotę? I co zrobić, gdy nie wiesz co powiedzieć? Między innymi na te pytania postaram się odpowiedzieć w poniższym artykule.
Wyobraź sobie, że właśnie w tej chwili dzwoni do Ciebie telefon, numer nieznany. Myślisz „To może być ważne, może nowy klient chce coś kupić ode mnie”. Odbierasz więc, bo przecież nie wypada odrzucić. Mówisz grzecznie ‘słucham’ i słyszysz, jak ktoś mamrocze coś po angielsku. Mówi szybko i niezrozumiale. I co wtedy robisz?
a) Szybko rozłączasz rozmowę i rzucasz słuchawkę jak najdalej od Ciebie?
b) Przekazujesz słuchawkę osobie, która akurat znajduje się najbliżej Ciebie i bez słowa uciekasz?
c) Drętwiejesz i szukasz szybko w głowie właściwych słów, dukasz coś cichutko do telefonu, a wzrokiem szukasz pomocy u innych?
d) Grzecznie i spokojnie prosisz po angielsku o powtórzenie i kontynuujesz rozmowę po angielsku bez zawahania i stresu?
Jeśli już teraz wykonujesz działania z punktu d, to znaczy, że umiejętność rozmowy przez telefon po angielsku masz już opanowaną na poziomie eksperta i nie musisz koniecznie przełamywać strachu. Jeśli natomiast Twoja odpowiedź to a, b lub c, jak najbardziej czytaj dalej. Dowiesz się, jak wykonać działania z odpowiedzi d.
Zatem, jak osiągnąć stan, w którym z łatwością będziesz rozmawiać przez telefon po angielsku i co ważniejsze dogadasz się, zrozumiesz instrukcje po drugiej stronie słuchawki i zostaniesz dobrze zrozumiany? Na początek trzeba opanować kilka podstawowych zwrotów, przećwiczyć je na sucho (np. przed lustrem) albo z przyjacielem lub swoim lektorem, a potem wdrażać w życie, krok po kroku. Oto kilka wskazówek, jak zacząć:
Jak zacząć rozmowę telefoniczną po angielsku, gdy strach paraliżuje?
Jeśli odbierasz telefon i słyszysz, że ktoś po drugiej stronie słuchawki mówi po angielsku, a Ty nie jesteś przygotowany na taką okoliczność, wtedy dobrą taktyką jest mieć zawsze przygotowane powitanie (” Good morning / Hello), a następnie możesz poprosić tą osobę, żeby chwilę zaczekała mówiąc:
„Can I put you on hold for a moment?”.
Te zwroty możesz bardzo łatwo wyćwiczyć powtarzając je kilka razy na głos. Przeczytaj więc teraz tą sekwencję na głos:
„Hello. Can I put you on hold for a moment?”
Postaraj się zabrzmieć uprzejmie, miękko i pytająco. To zagranie da Ci chwilę na odetchnięcie i ogarnięcie swoich myśli. Teraz weź głęboki wdech i wydech, (tylko nie prosto w słuchawkę).Wróć do rozmówcy i przedstaw się:
„(Kasia Nowak) speaking. How can I help you?”
I teraz słuchaj uważnie swojego rozmówcy, po co dzwoni, czy chce z kimś innym rozmawiać, czy może ma problem i szuka rozwiązania albo może chce coś zamówić. I pierwsze koty za płoty…
Więcej zwrotów na rozpoczęcie rozmowy, w tym przywitanie w różnych okolicznościach, znajdziesz w moim ebooku „Przydatne angielskie zwroty na telefon z ćwiczeniami”.
Co zrobić, aby rozmowa telefoniczna po angielsku nie była stresująca?
Oczywiście, jeśli nie czujesz się na siłach przeprowadzić całej rozmowy telefonicznej po angielsku, to możesz przekazać słuchawkę osobie, która lepiej sobie radzi z językiem angielskim i problem z głowy. Jednak przecież nie chcesz ciągle tylko polegać na innych osobach. W końcu też jesteś wykwalifikowanym pracownikiem i chcesz się wykazać umiejętnościami również w rozmowie telefonicznej. Aby nauczyć się dobrze rozmawiać przez telefon w języku obcym, powinieneś przede wszystkim ćwiczyć, praktykować te rozmowy.
1. Zapoznaj się i naucz się słownictwa i zwrotów przydatnych w rozmowie telefonicznej po angielsku
Pierwszym krokiem do sukcesu będzie poznanie najważniejszego słownictwa i najczęściej używanych zwrotów w rozmowach telefonicznych. Będą to zwroty takie jak przekazywanie wiadomości, łączenie z inną osobą, informowanie, że ktoś jest niedostępny, ustalanie terminów, obsługa niezadowolonego klienta, sprawdzanie usłyszanych informacji, itp. Te zwroty i wiele innych znajdziesz w moim ebooku „Przydatne angielskie zwroty na telefon z ćwiczeniami”, gdzie na ponad 70 stronach w 23 rozdziałach jest słownictwo, zwroty, gotowe zdania oraz przykłady rozmów i ćwiczenia utrwalające. To wszystko jest Ci potrzebne do przeprowadzenia rozmowy telefonicznej po angielsku, od przywitania po pożegnanie.
2. Ćwicz umiejętność aktywnego słuchania.
Samo bierne słuchanie radia lub podcastów nie wystarczy.
Kolejnym krokiem, który należy wykonać jest rozwijanie umiejętności słuchania. Rozmowa telefoniczna zazwyczaj jest trudniejsza niż w cztery oczy właśnie ze względu na to, że nie widzimy partnera. Często nawet nie wiemy, jak wygląda, jakie miny robi, nie widzimy też poruszających się ust, więc nie możemy czytać z ust lub z twarzy. Język ciała tutaj nie pomoże. Możemy polegać tylko na tym co usłyszymy. Dlatego tak ważna jest umiejętność słuchania, wychwytywania ważnych informacji, czy szybkiego reagowania na te informacje. Aby wyćwiczyć te umiejętności, przede wszystkim słuchaj angielskich rozmów, radia – (np. Internet Radio UK), podcastów dotyczących języka biznesowego Business English podcast. Możesz też oglądać filmy w oryginale czy wystąpienia prezenterów TED Talks (www.ted.com) lub przysłuchiwać się rozmowom native speakerów.
Jednak samo słuchanie i oglądanie nie wystarczą. Należy słuchać aktywnie. Staraj się, podczas słuchania radia czy podcastów, skupić na tym, co słyszysz w taki sposób, by móc potem powtórzyć najważniejsze informacje. Przy pierwszym podejściu staraj się zrozumieć ogólny przekaz – o co chodzi, jaki jest temat i cel wypowiedzi, co ta osoba chce osiągnąć. Następnie, posłuchaj ponownie i wychwytuj jak najwięcej szczegółów, detali – co, gdzie, kiedy, ile, jak, itp. Na tym też polega rozmowa telefoniczna po angielsku – musisz wychwycić najważniejsze informacje, które druga osoba chce ci przekazać. Nie musisz przy tym znać i rozumieć każdego słowa. Wystarczy, że będziesz znać te najważniejsze, niosące za sobą znaczenie w rozmowie.
3. Nie bój się pytać i prosić o powtórzenie.
To normalne, że czasem czegoś nie zrozumiesz lub nie usłyszysz. Mogą się czasem zdarzyć zakłócenia na linii, coś trzeszczy, przerywa, brakuje zasięgu w trakcie rozmowy telefonicznej. Jeśli czegoś nie rozumiesz lub nie do końca usłyszałeś, nie bój się poprosić o powtórzenie czy wyjaśnienie. Nawet rodowici użytkownicy angielskiego potrzebują czasem wyjaśnienia lub powtórzenia jakiegoś zagadnienia. Pamiętaj również, by się upewnić, czy druga strona nadąża za Tobą. Tutaj możesz posłużyć się zwrotami z rozdziałów 15 (poproś o powtórzenie), 16 (sprawdź czy dobrze usłyszałeś) i 17 (Sprawdź czy on/ona rozumie).
Uważam, że zawsze lepiej jest powtórzyć niż potem popełnić błędy wynikające z niezrozumienia drugiej osoby.
Ćwicz i praktykuj rozmowy telefoniczne po angielsku
Masz ochotę na więcej? Zachęcam do pobrania bezpłatnego fragmentu ebooka (23 strony, 7 rozdziałów z początku, środka i końca ebooka), aby zapoznać się z pełną formą i strukturą publikacji.
Pamiętaj, że samo przeczytanie / zapoznanie się ze zwrotami nie spowoduje, że będziesz już świetnie posługiwać się językiem. Aby tak się stało, musisz dać swojemu mózgowi trochę ćwiczeń do wykonania, tak jak ćwiczysz mięśnie ramion, nóg czy brzucha. W moim ebooku „Przydatne angielskie zwroty na telefon z ćwiczeniami” dokładnie właśnie to dostajesz. Masz szansę, nie tylko na zapoznanie się ze zwrotami i przykładowymi rozmowami, ale i też możliwość poćwiczenia i utrwalenia tych zwrotów. Dzięki temu praktyczne zastosowanie ich będzie o wiele łatwiejsze. Na początku możesz zawsze mieć ebooka przy sobie i korzystać z niego we właściwej chwili. A potem z czasem, kiedy nabierzesz pewności siebie, a zdania będą się układać same w głowie, staniesz się samodzielnym użytkownikiem języka angielskiego.
-
Przydatne angielskie zwroty na telefon z ćwiczeniami
25,00 zł Dodaj do koszyka -
Promocja!
Pakiet „Przydatne angielskie zwroty na telefon z ćwiczeniami” i „O liczbach datach i godzinach”
40,00 złPierwotna cena wynosiła: 40,00 zł.30,00 złAktualna cena wynosi: 30,00 zł.Poprzednia najniższa cena: 30,00 zł.
Dodaj do koszyka